roadtrip och rökande blivande mammor.

Ännu en typisk svensksommar-dag.

Jag vaknar och tittar ut genom fönstret, till min förvåning ser jag solen lite grann, lång där borta bakom ett moln. Annars är det grått och mulet. Allt är i son ordning. Det är juli.

Igår tog vi en roadtrip Hanna och jag. Lysekil blev destinationen. Vi bara körde på måfå och bestämde oss för Lysekil.
Lite felkörningar på vägen dit, men det hör till en roadtrip utan tidpress, promenader i staden och en lunch åkte vi sedan hemåt igen vid 18-tiden på kvällen. en trevlig dag. Bra iniativ av Hannie.

Sedan var det dags för den vanliga månadshandlingen av Linda, Fia och mig. Vi möttes vid Maxi och började vandra våran väg med våra kundvagnar. Det känns lite idylliskt, konstigt nog det där. Som om det är våran grej. Regn, snö sol, spelar ingen roll. Ingen kan hindra oss från att mötas kvällstid utanför Maxi på mölndalsvägen en gång i månaden och inhandla våra matvaror för en månad framåt.
Man ser nästan fram emot det varje gång. Vi går samma runda varje gång. In bland shampon och tvålar. Plockar på oss lite behov-saker och rullar våra vagnar vidare mot grönsakerna.
Det är där vi brukar skilljas. För att sedan mötas upp igen vid frysdiskarna. Vi har alla våran egen stund vid mjölkkylarna. Intressant =)
Sedan gissar vi alltid på vem som kommer få betala mest, och lika roligt är det varje gång efter packningen att fråga
"vad fick du?"
Lite som en gömd tävling. Vem lyckades handla mest, eller kanske minst. =)
Linda hinner allitd nämna något om Willys, men jag och Fia slår dövörat till. Det är Maxi som gäller. Punkt slut =)

Igår blev det en fika efter handlingen också. en snabb latte i Linne. Det var ett tag sen trots allt. Mysigt.
När vi satt där och pratade kom vi på ett ämne ang gravida.
Att röka.
Jag kan inte hjälpa att jag känner så otroligt stor respektlöshet mot de gravida som fortsätter röka eller dricka alkohol.
jag kan inte i min värls föreställa mig hur man kan vilja fortsätta.
Man tar ändå ett aktivt, medvetet val att behålla sitt barn och skapa ett liv. Vill man inte då försöka ge det de allra bästa förutsättningarna från start?
Ingen kan påstå att det inte finns info om vad som KAN ske barnet av både alkohol eller tokbaktsintag. Respektlös och framförallt karaktärslöst!

Kanske det är svårt att sluta på stört, men man kan försöka, man kan ta till alla hjälp som finns. Vill man så kan man.
Min älskade karl här hemma som rökt i 10år, ett paket om dagen i princip, bestämde sig när vi fick reda på att vi ska ha barn att sluta. Och han bär inte ens på den lille!

Kanske jag är hård, då jag själv inte röker. (Ni får gärna bli arga på mig) men det är så jag känner. Sekunden jag visste jag var gravid, flög alla tankar på cigg och alkohol långt bort.
En del kanske tyckte jag kunde ta "bara ett glas vin" men varför likosm... ?
Så svårt är det inte. Harregud!
Har jag retat upp någon nu kanske? =)  Bara en åsikt of mine.

Ne gott folk. Dags att spela bort mina pengar på betsson.com hahah. Fia det aset har lurat in mig dit, då hon vann 10 000kr igår det lilla svinet =)
Hoppas på en middag i dagarna nu ;)

ppuss o hej!

Kommentera här: