3e inlägget idag wow.

Hejsan!

Daniel vaknade vid halv 12 idag. Vilken 7sovare =) Det var han värd. När han väl kommit upp, passade jag på att äta lite lunch, och ge Alex lite gröt.
Sedan tog Daniel och busade lite med Alex och jag passade på att varva ner.


Gott :)

Sedan åkte vi en sväng in till stan och tog en lång promenad. Hoppade av i  Linné och proenerade upp mot Haga, gick och kollade i små mysiga butiker, vidare mot vasa, ner mot grönsakstorget och till sist mötte vi upp Jenny och Ola vid kopparmärra. En fika och lite thailandsnack. =)

All thailandplanering och thaialndsnack gjorde oss sugna på thaimat.
Thailands nationalrätt (typ...iallafall som alla äter) heter Pad thai. Vilket är jättegott! Det har man ätit många gånger där nere. På gatan kan man köpa en portion för 5 kr.

Idag bestämde vi oss för att göra den hemma.

Gick till en liten Thaiaffär vid kungsport, nära saluhallen, och inhandlade pad thaisås, böngroddar, salladslök och risnudlar. (glasnudlar)
Sedan köpte vi en lime på Willys.
(Där inne hände dessutom en liten olycka. Alex blev plötsligt ledsen och mycket gnällig i vagnen och medan Daniel skulle betala, valde jag att ta upp honom. Tre sekunder senare spyr han ner hela sig själv och mig!! Massor. Daniel får gå ur kön och hjälpa oss. Torka så gott det går. Jag fick ändå ta av mig jackan. Tur att det var kort väg hem. Stackarn... Vi som trodde han var helt frisk nu lilleman. =(


Pad tahi: (Måste prövas. Ni som varit i thailand kan inte ha ungått att äta detta)



Stek lite kyckling.

Släng sedan i ett ägg i pannan och rör om massor. Gör sönder ägget.



Böngroddar.



salladslök.

Jag klippte ner dem i lite mindre bitar och la dem i en skål, blandade sedan i dem i den steka kycklingen.



Krydda med lite chiliflakes.





Blanda i Pad thaisås. Ganska mycket. Efter smak såklart.



Lite saft från en halv lime ungefär.

Klart!!



Jättegott och smakade precis som i Thailand =)


Kommentarer:

1 My:

Åh det måste jag testa! :D

På willys -jobbigt när dom spyr så när man är ute! Milo spyr ju fortfarande mycket trots att han är frisk, (när slutar dom föresten med det tror du?) så får ju alltid ha en "spyfilt" i vagnen, hehe. Mysigt värre ;)

Kommentera här: