Kyckling i ugn.

Jag köpte en hel färsk kyckling i fredags (De har återkommande kampanjer då och då på Willys, 19.90/kg) som jag gjorde idag.
 
Ibland väljer jag att grilla den och få knaprigt gott skinn, och ibland, som idag väljer jag att ungssteka den i lerkruka och istället få toksaftigt kött.
 
Så här gör jag min kyckling:
 
 
 
 
Jag fyller kycklingen med lök, citron, morötter och vitlök.
 
 
Blandar pressad vitlök i smör. (Smör inte margarin. Hatar margarin! Smör är godare och bättre för dig!)
 
 
Snittar försiktigt i skinnet och trycker in smöret under. Fördelar ut det så mycket det går.
 
 
Smält sedan resterande vitlökssmör i micron, blanda i soja, och kryddor. Jag tog; vitlökspeppar, peppar, salt och paprikapulver.
 
 
Gnid in blandningen över hela kycklingen och lägg den sen i grytan. Fyll på med lite mer morötter och lök.
175grader i ungefär 1,5 timma (min kyckling vägde 2 kg)
Se till att varje 15-30 min ta ut och ösa kycklingen med skyn som blir.
 
Gör sedan en sås på skyn med lite matlagningsgrädde och redning. Mumma!!
 
 
Ett tips till:
 
 
Morötterna, löken, vitlöken, och alla ben från kycklingen, slänger du ner i grytan igen, häller på vatten och låter det småputtrna i några timmar. (mitt fal 3,5tim idag) sen silar du och har en jättegod kycklingfond :)
 
Den ska jag använda till min kycklingsoppa. Går utmärkt att frysa.

Kommentera här: