dagis?

Hur göra med dagis, eller förskola som det så fint numera heter? Vi sitter och funderar lite på när han ska få börja. Vi har två val. Antigen i April, då endast 2 tim om dagen 3 dagar i veckan. Eller i augusti, med en liknande start. 1år 6 mån, eller 1åroch 10mån.

Det gör ont i mitt mammahjärta att lämna bort honom för tidigt, inte för min skull utan för hans. Att han har börjat gå tycker jag är en självklarhet innan han får börja, men det har han ju i princip gjort nu så det är lugnt.

Numera är barngrupperna så stora. Mellan 20-24 barn i varje grupp med 3 fröknar. En liten som inte kan göra sig förstådd faller lätt igenom. Vill verkligen inte att min son inte ska få den fulla uppmärksamheten som man fortfarande behöver vid sån liten ålder.
Samtidigt är det utvecklande att får leka med andra barn och vistas i annan miljö än den i hemmet.

Kollar man med psykologer, säger de att den optimala åldern för att börja på förskola, och känna sig helt trygga med att mamma och pappa lämnar bort, är runt 2,5-3år ålder. Dock ser ju inte regeringens förslag ut så, då föräldrarpengen inte räcker dit för de allra flesta.

Jag är fullt medveten om att jag har tur som kan välja att vara hemma med honom så länge som till två års ålder. Dock har jag själv valt det, genom att fixa så jag läser distans och kan därmed ha honom hemma och få det att gå runt ekonomisk, då föräldrardagarna inte räcker mycket längre än ett år ungefär om man plockar fullt.

Hade jag börjat arbeta nu, så hade jag varit tvungen att sätta min 1åring som precis börjat gå (inte helt 100% på det ännu) knappt kan göra sig förstådd, mer än sina speciella läten och peka och sådant som en mamma och pappa lärt sig tolka, på dagis 8tim om dagen! Otänkbart för min del.

För det första vill jag inte ens att han ska behöva gå 8 tim om dagen någonsin, vilket kanske kommer bli svårt framöver. Lämna honom 7 och hämta strax innan 4, fy, det gör ont i mig.
Vi kommer börja med 2-3 tim om dagen. Iallafall Aug-nov.(eller april-nov) Sen får vi se hur läget med jobb och så vidare efter mina studier ser ut i januari 2012.


Vi har nog valt dagis (förskola) iallafall. KOmmer söka två st som ligger nära oss. Sen får vi se vilken vi kommer in på =)

Väljer vi dagis i augusti, så finns ju faktiskt öppna förskolan som vi nu prövat på som ett bra komplement, tänker främst på argumenten som utveckling m.m

Förra veckan gick Jag, Alex, My och Milo till en sådan i några timmar för att leka. Mycket trevligt. Många barn och vuxna var där. Även två "fröknar" som mer fanns där som stöd eller vid frågor och höll koll på själva verksamheten.
Man får själv passa sina barn

Där fanns allt som finns på en förskola. Leksaker till tusen, pyssel, målasaker..ja you name it.
Mycket trevligt! Fick möjlighet att prata med många föräldrar och byta lite erfarenheter m.m då de flesta barnen var i samma ålder. Verkade som många börjar gå dit runt 1årsåldern. Både Alex och Milo hade jätteroligt. De lekte som galningar med alla för dem, nya leksaker, åkte ruschkana, måla och hade roligt.
Innan vi gick hem vid lunchtid hann vi med att vara med på sångstunden. =)

Det här är verkligen något vi ska fortsätta med och nu när jag börjar jobba igen i december, så kommer Daniel att ta över rollen som medpassagerare på Alex resa där inne =)
Faktum var att det var nog fler pappor med barn än mammor där inne. Roligt!! Daniel ser fram emot det.

Nej, min hals och näsa dödar mig. Im sick! Så nu ska jag krypa ner under täcket igen efter en frukost bestående av hett hett te och en smörgås. Blä för förkylning. Blir bara värre och värre me 0(
Lillen har också börjat hosta nu =(


vi hörs!

Kommentarer:

1 Anonym:

På komunala förskolor i göteborg så har barnen med båda föräldrar som studerar eller arbetar rätt att gå heltid, om en av föräldrarna är arbetslösa eller föräldra lediga så 15 timmar fördelat på 3 dagar.

Så 2 timmar 3 dagar i veckan är erat egna förslag??

Kommentera här: