Snart 4år

I höstens ära fick det igår bli kalops =)
 Älskar när jag hittar tillfällen att använda min finfina, dyra gryta som jag fick av Daniel i present ett år (jaaa jag hade önskat mig en sådan)
 
Alex och jag älskar kalops, medan Daniel är lite mer " det är ok".. men det är enkelt och höstigt och det är inte allt för ofta som vi äter grytor, så igår slog vi till.
 
 Ska kokas riktigt länge så köttet verkligen har kokats sönder, och det är verkligen verkligen att föredra att välja högrev. Gärna hel bit, som du själv delar.
 
Idag är vår första "föräldrardagar på dagis" Dvs att Alex numera endast får gå 15 tim/vecka på dagis. Han går därför tis, ons tors 9-14. Inte helt optimalt med 4 lediga dagar i rad, men alternativet som är 8-11 mån-fre, kändes inte bra. Då hinner han knappt leka, jag och Alicia hinner inte göra något + att han måste gå hem INNAN lunch. Så vi valde 3 dagar a 5 tim istället.
 
Idag är han som sagt därför hemma med oss. Svårt att tillfredställa en 4åring en hel dag, när man samtidigt tar hand om en 5 veckors. Med Alicia gäller det ju att vara lite flexibell, och mat och sovpauserna är inget vi andra styr över än. Hon låter oss väldigt klart och tydligt veta när det är dags =) Då är det bara att anpassa sig.
Så Alex blir lätt lite rastlös här hemma.
 
Nu har han förvisso en hel del kompisar som han brukar vara ute på gården och leka med (en av oss är då alltid i köket och håller ett öga...Han får alltså endast vara på vår gård, och så att vi ser honom hela tiden) men dem går ju också på dagis och ingen är ju hemma mitt på dagen.
 
En av Alex bästa vänner här hemma är Emma. En tjej som är lika gammal och bor på samma gård. Dem leker ofta tillsammans ute och har även börjat gå hem till varandra och leka. Så gulligt när Alex kommer och frågar om han får gå och knacka på hos Emma.
Vi har träffat och pratat med föräldrarna till henne (de är i ungefär samma ålder som vi) och även bytt telefonnummer, så nu är både vi och dem trygga med att barnen kommer och går =)
 
 
Sedan så är vår gård en klar lekplatsfavorit för barn i området, då det alltid är massa barn ute, så Alex är ute och leker så gott som varje dag. Han känner de flesta barnen i området nu och har alltid nån att leka med ute. Han känns verkligen så stor numera.
 
Tänk om några dagar fyller han 4 år! Barnkalas blir det i år också. Hans första :) Vi börjar lite lugnt, vilket känns toppen ;) Så 6 barn är bjudna =)
Tror 7st 4åringar + en bebis blir alldeles lagom i 2 timmar =) Fiskedamm och disco står på schemat.
 
 
Tänk att min lille prins, blivit så stor =)

Kommentera här: